Gode råd, hvis du skal leje sommerhus

Gode råd, hvis du skal leje sommerhus

Sommerferien nærmer sig, og hvor det for nogle danskere er ensbetydende med en tur sydpå under varmere himmelstrøg, vælger mange også at tilbringe ferien herhjemme i et sommerhus eller en feriebolig. For de fleste ender sommerhusopholdet heldigvis som en afslappende affære med familien uden de store bump undervejs. Desværre ender det for andre med klagesager eller andet besvær. Det kunne være defekt pool, insektangreb, ukorrekte oplysninger om indretning, beliggenhed eller udsigt, eller et sommerhus, der hverken i forhold til vedlige- eller renhold fremstår som på billederne.

De gode råd

Som med så andre ting er en af de nemmeste måder at gardere dig mod ubehagelige overraskelser at gøre dit forarbejde. Dit væsentligste arbejde ligger derfor alt sammen i tiden, før huset lejes.

Der er efterhånden en hel del internetsider, der samler annoncer og opslåede sommerhuse, ferieboliger, mv., hvorved det er muligt at fremsøge sommerhuse, mv., der sorteres efter beliggenhed, antallet af soveværelser, luksustilvalg såsom pool, osv.

Når det rette sommerhus er fundet, skal du sikre dig, hvem udlejeren er: Er der tale om, at udlejeren er et bureau eller en privat udlejer? Indgår du aftalen direkte med udlejer, eller indgås aftalen via et bookingbureau, der reelt blot agerer mellemmand? Det er i hovedreglen nemlig kun den egentlige udlejer, der kan drages til ansvar, og som du derfor skal henvende dig til, når og hvis problemerne opstår.

Når du har sikret dig, hvem udlejer er, kan du med fordel undersøge anmeldelser på nettet af udlejeren. Igen er der mange digitale løsninger på internettet, der samler anmeldelser af udlejere.

Lejeaftalen

Tjek op på, at dato, pris og de betingelser, der fremgår på hjemmesiden, også stemmer med de vilkår, der fremgår af den endelige lejeaftale eller ordrebekræftelse. Tag gerne udprint og screenshots fra hjemmesiden, så du har sikret beviser for din opfattelse af de tilbudte vilkår.

Det er selvfølgelig generelt væsentligt at læse aftalebetingelserne i lejeaftalen / ordrebekræftelsen nøje. Har du særlige forpligtelser som lejer, og hvilke rettigheder og forpligtelser gælder for udlejer? Du skal også være opmærksom på, hvad der er inklusive – og hvad der ikke er inklusive – i lejeprisen. Det ses ofte, at udlejer udover lejen vil opkræve særskilt for forbrug af forsyning med eksempelvis varme i lejeperioden, eller at der skal betales et bookinggebyr. Det er også sædvanligt, at udlejer vil have et depositum til sikkerhed for eventuelt ødelagt inventar, o.lign.

Vær også opmærksom på, at udlejer kan have taget forbehold eller fraskrevet sig ansvar for konkrete problemstillinger. En udlejer kan ikke fraskrive sig hvad som helst – men derfor er det stadigvæk vigtigt at være opmærksom, da sådanne forbehold eller ansvarsfraskrivelser i udgangspunktet er gældende. Også i de tilfælde, hvor forbeholdene ikke vil kunne gøres gældende, vil de uanset hvad fortælle dig meget om den stand, sommerhuset er i.

Det er slutteligt vigtigt at være opmærksom på, at du ved leje af sommerhus og ferieboliger ikke har en fortrydelsesret, selvom du handler over nettet.

Det skal du gøre, hvis og når problemet opstår

Det er vigtigt med det samme at gøre indsigelser direkte overfor udlejer, hvis du oplever problemer, fejl eller mangler ved det lejede. Tag gerne billeder af problemet og sørg altid for at reklamere skriftligt. En mundtlig klage er også gældende; men der kan opstå tvivl om, hvad det reelle indhold af klagen har lydt på, og om du har reklameret rettidigt, hvis du alene har reklameret over telefonen.

Hvis du og udlejer ikke kan nå til enighed, kan du indbringe sagen for Ankenævnet for Feriehusudlejning. Du er også velkommen til at kontakte advokaterne hos Advokathuset Eegholm, hvor vi altid står klar med råd og vejledning.